VEEL GESTELDE VRAGEN OVER INCASSO

Kan ik een klant nog aanmanen voor een oude factuur?
Ja dit kan. Het verjaringstermijn voor oude facturen ligt op vijf jaar. Het verjaringstermijn gaat officieel in na het verlopen van het betalingstermijn. Als er geen betalingstermijn is afgesproken, dan gaat dit in na 30 dagen. Na het verlopen van het verjaringstermijn is het niet meer mogelijk een aanmaning te sturen. Als het gaat om een consumentenkoop, dan is er een verjaringstermijn van 2 jaar.
Wat is de wettelijke rente?

Als een klant niet op tijd betaalt loopt u als bedrijf rente mis. U mag over het openstaande bedrag de wettelijke rente berekenen die u bent misgelopen. De wettelijke rente wordt elk halfjaar door de regering bepaalt. Na het verlopen van het betalingstermijn mag u deze rente doorberekenen aan de klant.

Krijg ik één aanspreekpunt bij een openstaande vordering?
Ja, u krijgt bij ons altijd slechts één aanspreekpunt. Deze persoon weet tenslotte alles van uw dossier af en kan zo het hoogste rendement behalen.
Hoe geef ik een vordering uithanden aan een incassobureau?
Als u een debiteur officieel hebt aangemaand, dan kan u het openstaande bedrag indienen bij ons incassobureau. U kan de vordering online insturen via onze website. Het is ook mogelijk om openstaande vorderingen per mail, fax of post in te dienen. Bij het indienen van een vordering is het belangrijk om uw facturen, correspondentie en eventuele betalingsvoorwaarden bij te voegen.
Kan ik een kleine openstaande factuur indienen?
Ja uiteraard kan u bij ons incassobureau terecht om een kleine openstaande factuur in te dienen. Kleine organisaties, bedrijven en zzp’ers hebben vaak geen grote vorderingen openstaan. Ondanks dat het bedrag niet hoog is blijft het lastig als het geld niet binnenkomt. Wij helpen u daarom graag met kleine openstaande vorderingen.
Ik ben particulier, mag ik een vordering indienen?
Ons incassobureau werkt voornamelijk met bedrijven. Uiteraard kan u als particulier altijd contact met ons opnemen. Wij kunnen samen kijken naar de haalbaarheid van uw vordering.
Worden de kosten op de debiteur verhaald?
Als incassobureau proberen wij altijd alle kosten zoveel mogelijk op de debiteur te verhalen.
Wat betaal ik als het niet lukt om incasso te verhalen?
Als de debiteur niet besluit om te betalen, bekijken wij samen met u naar de mogelijkheden heden en vervolgstappen in dit dossier. U kunt hierna beslissen een gerechtelijk incassotraject op te starten als de factuur niet verhaalt kan worden.
Wat is het verschil tussen minnelijk en gerechtelijk incasso?

In de minnelijke fase wordt een dubieuze debiteur door ons aangesproken met telefoongesprekken, e-mails, sms-jes en brieven. In de gerechtelijke fase proberen de hoofdsom van het factuur via de rechter op de dubieuze debiteur te verhalen.

Mag ik administratiekosten rekenen?
Als een debiteur niet binnen het afgesproken termijn betaalt is deze officieel in gebreke. In de aanmaningen mag u administratiekosten rekenen mits deze zijn afgesproken in de algemene voorwaarden.
Hoeveel kost een gerechtsdeurwaarder?
Een gerechtsdeurwaarder werkt volgens Btag tarieven. De kosten zijn afhankelijk van wat een deurwaarder allemaal moet doen om de vordering te innen. Het is niet mogelijk om vooraf een indicatie te geven van de kosten. De deurwaarder probeert uiteraard de kosten te verhalen op de debiteur.

Meer vragen? Stel ze gerust.

error: Kopiëren is beveiligd en niet toegestaan